2. 7. 2015

Kynologie ČZU - pátý semestr

Pátý semestr byl pro mě jedním z nejtěžších semestrů. Základy chovu HZ a plemenitba, to není žádná sranda; do toho velmi obsáhlý předmět o zoohygieně a psaní bakalářky.

Volitelný předmět

Jako druhý volitelný předmět jsem si vybrala Jezdectví a vozatajství. Předmět jsem si vybrala hlavně proto, abych mohla chodit na jízdárnu. No, nevyšlo mi to. Chodila jsem jen na přednášky a na jízdárnu jsem se nedostala, protože se mi hodiny kryly s povinným cvičením z plemenitby a přednáškou ze zoohygieny. icméně předmět i tak doporučuji. Přednášky byly zajímavé, teorie ukazována a předváděna na videích, Ing. Starostová je koňák tělem i srdcí, ale dokáže látku vysvětlit i člověku, který se kolem koní nepohybuje. V zápočtovém týdnu se psal test, jehž úspěšné napsání bylo podmínkou pro ústní zkoušku. Protože se mi i termín zápočtového testu kryl s povinným zápočtem z plemenitby, psala jsem test před zkouškou. Byla to docela divočina, protože jsem šla jeden den na zkoušku z chovu HZ a potom jsem měla nějakých 16 hodi na naučení se na tento předmět. Ale zachránilo mě to, že jsem chodila na přednášky, doma jsem si během semestru listovala mými knihami o koních a sama jsem v minulosti jezdila, takže nějaké základy jsem měla a ty těžší věci (řády, sporty, apod.) jsem se přes noc prostě našprtala :) Ing. Starostová byla u zkoušky moc příjemná, když viděla, že nevím, dala mi další otázku, která mě dovedla ke správné odpovědi na otázku předchozí.

Základy chovu hospodářských zvířat

Nemám to ráda. Přiznám se, že z tohoto předmětu jsem byla nadšená jen tehdy, když jsme probírali drůbež. Jednak proto, že pro chov drůbeže jsou skvěle sepsaná skripta (Vybrané kapitoly z chovu drůbeže - opravdu doporučuji) a hlavně přednášející byli nej :) Skvělá byla přednáška, která se věnovala chovu ovcí a koz, ještě mě bavila 1. přednáška a cviko ze skotu, ale přiznám se, že tím to asi tak končí. Povídání o prasatech jsem si mnohem více užila při etologii a aplikované etologii a ve volitelném předmětu "etika chovu a etologie HZ", který jsem měla ve 4. semestru. Ale poslouchat plemenitbu prasat, styl chovu, zmasilosti - mě to prostě nebavilo. Pokud tam seděl člověk, který byl zaměřený na speciální chovy a zootechniku jako takovou, musel být nadšený. Ale z mého pohledu, studujícího kynologa, mi to nic neříkalo... Zkouška byla těžká, bylo toho opravdu hodně k nastudování, je vyžadována nejen znalost ustájení, výživy, ale i znalost plemenitby a fyziologie (anatomie). Přiznám se, že jsem šla tehdy zkoušku opravdu jen zkusit (a zachránila mě znalost a plný počet v testu z drůbeže), ale to, že jsem nakonec odcházela s trojkou - já jsem se styděla jako nikdy předtím :-X ale zkoušku jsem udělala na první pokus, což pro mě bylo hlavní, abych měla čas na učení se na další 2 předměty.

Zoohygiena a prevence v chovu psů

Nejoblíbenější předmět z celého mého studia kynologie :) Řeknu vám, že jsem si často během přednášek a cvik nadávala, že jsem se aspoň nezkusila přihlásit na veterinu. Předmět je to velmi obsáhlý, ale zajímavý. Součástí je povinný výjezd do útulku, vyžaduje se 100 % docházka na cvika, píší se testy a přednáší se prezentace na vybranou chorobu. Kdo nemá docházku, píše zápočtový test (já jsem jela na cviko do Prahy i s angínou) :-D Zkouška se skládá jak z písemné, tak z ústní části. Tento předmět mě bavil od začátku až do konce, i díky skvělému přednášejícímu doc. MVDr. Rajmonovi. Není nad to, když přednáší člověk, který má nejen teoretické, ale i letité praktické zkušenosti a zážitky. Literatura je dostupná od vyučujícího, jak skripta tak prezentace, takže je bohatý výběr na učení :)

Plemenitba psů

Moje nočí můra tohoto semestru. Navazování na genetiku, šlechtění psů, vzorečky počtání, příklady a velmi těžká teorie. Chyběla jsem jen na jediné přednášce, když mě porazila angína, ale jela jsem tam dokonce i tehdy, když byl den před státnm svátkem, takže jsem potom trčela celý den sama v Praze na bytě; seděla jsem na každém cviku a poctivě si dělala "domácí úkoly". I tak jsem zkoušku udělala z odřšenýma ušima. Já nevím, měla jsem pocit, že to umím, ale vytáhla jsem si otázku, u které jsem měla v přípravě jeden velký otazník a velmi pochybný odstavec stažený z nějakých skript. Takže jsem zpanikařila a blekotala nesmysly. Nejvíc mě mrzelo, že si mě přednášející nepamatoval z přednášek, i když jsem tam seděla každý týden ve 4. lavici, a když přišla přednášet paní Tichá z ČMKU, povídali jsme si s ní i s vyučujícím ještě 5 minut po skončení přednášky. A není nic horšího, než když si vás vyučující nevybavuje z přednášek (chodilo nás tam asi 5 a půl z 50). Neberte to tak, že je to šílený a nezvládnutelný předmět. Když se budete učit během semestru v rámci domácí přípravy na cvika, zvládnete zápočet bez problémů. Skripta nejsou, ani prezentace z přednášek, ale je kniha od J. Dostála. Nicméně k dispozici jsou prezentace ze cvičení a řednášející na cviku vysvětlila i jednu věc třeba 100x , abychom to pochopili.
Berte tento předmět jako možnost, jak si nastudovat základy plemenitby a šlechtění, a vemte si z něj to nejlepší, abyste měli argumenty proti těm prašivým množitelům, kteří kříží každého s každým. Získáte ty argumenty, to vám garantuji. Po absolvování tohoto předmětu budete mít znalosti takové, že množitelské krysy zadupete do země :) A dupejte pořádně, ať už příště nevylezou!!! :-D

V tomto semestru vás čeká také poslední etapa praktické encyklopedie a budete psát bakalářskou práci.

A jak dopadl 6. semestr a moje státnice?! :) O tom v dalším článku ;)

night.shine

Žádné komentáře:

Okomentovat